I våras beslutade regeringen om en tillfällig riktad kompensation om tre miljarder kronor till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna. Enligt prognoser från Svensk Kollektivtrafik och Sveriges Kommuner och Regioner kommer coronapandemin vid årsskiftet att ha medfört biljettintäktsförluster om uppemot 7,5 miljarder för kollektivtrafiken. Den riktade kompensationen för kollektivtrafikens samlade förluster är därför otillräcklig.
- Det är som att betala för snabbnudlar, men ställa krav på oxfilé. Pengarna täcker inte ens hälften av årets förluster. Värre är att nästa års kompensation är ännu mindre, trots att de ekonomiska utmaningarna i kollektivtrafiken blir allt större. Regering och riksdag måste inse att utan full kompensation hotar nedskärningar i trafiken och uppsägningar av de hjältar som upprätthållit trafiken i krisen. Det vill vi till varje pris undvika, säger Kristoffer Tamsons, ordförande i Svensk Kollektivtrafik.
Ersättningen som nu fördelas baseras på minskningen av biljettintäkterna i respektive region från mars fram till midsommar 2020 jämfört med 2019. Trots att pandemin och statliga restriktioner haft effekter på kollektivtrafikens intäkter även efter midsommar har ingen ny kompensation tillkommit enligt verksamheternas prognoser för helåret 2020.
Regeringen har aviserat att ytterligare en kompensation kommer att tillkomma nästa år. Detta i form av 2 miljarder kronor och till en samlad kollektivtrafik som prognosticeras förlora lika mycket nästa år som man gjort i år om pandemin fortsätter, motsvarande 7,5 miljarder kronor.
- Vi gör vårt yttersta för att förhindra trängsel och minska smittspridningen. Det innebär att vi kör för fullt för att Folkhälsomyndighetens rekommendationer ska kunna följas. Detta trots ett stort minskat resande och därtill minskade biljettintäkter. Kollektivtrafiken måste få sin fulla ersättning om vi ska ha en fullgod trafik när restriktionerna hävs, säger Ulrika Frick (MP), första vice ordförande för Svensk Kollektivtrafik.
- Våra medlemmar och personalen inom kollektivtrafiken har gjort en storartad insats med att upprätthålla vår viktiga samhällsfunktion under den här svåra perioden. Nu gäller det att vi har resurserna att fortsätta hålla i och hålla ut tills resenärerna kan återgå till kollektivtrafiken som vanligt igen, säger Tommy Levinsson (S), andre vice ordförande för Svensk Kollektivtrafik.
Så här blev fördelningen av coronastödet till regionerna - länk till Trafikverket
Fakta:
Regional kollektivtrafikmyndighet |
Biljettintäktstapp, RKM:s helårsprognos jmf m budget |
Blekingetrafiken |
45,1 mnkr |
Dalatrafik: |
43,9 mnkr |
Gotland (RKM) |
7 mnkr |
Gävleborg (X-trafik) |
120,8 mnkr |
Hallandstrafiken |
186 mnkr |
Länstrafiken Jämtland |
20 mnkr |
Jönköpings länstrafik |
100,5 mnkr |
Kalmars länstrafik |
100 mnkr |
Länstrafiken Kronoberg |
102 mnkr |
Skånetrafiken |
1152 mnkr |
SL |
3561 mnkr |
Sörmlandstrafiken |
66,3 mnkr |
UL |
335,8 mnkr |
Värmlandstrafik/Karlstad buss |
58 mnkr |
Länstrafiken Västerbotten |
68,8 mnkr |
Din Tur (Västernorrland) |
38,2 mnkr |
VL |
56 mnkr |
Västtrafik |
1096 mnkr |
Länstrafiken Örebro |
82 mnkr |
Östgötatrafiken |
140 mnkr |
Norrbotten |
35 mnkr |
Totalt: |
7416 mnkr |
Total statlig kompensation: |
3000 mnkr |
|
|
|
|
Diff. |
-4416 mnkr |
Presskontakt Kristoffer Tamsons
Emil Johansson, pressekreterare, tel 070-737 76 33
Kontakt Svensk Kollektivtrafik
Mattias Adell, tf vd, tel 072-520 73 21