I debattartikeln skriver de att pandemin har visat att snabba och omfattande beteendeförändringar är möjliga.
"Låt oss ta tillvara på det och göra hållbart resande till det självklara valet. Regeringen presenterade nyligen ett välkommet lagförslag om skattelättnader för förmånscyklar. Det är ett viktigt och nödvändigt steg för att få fler att cykelpendla men vi tror att mer kan göras. Vi vill se att samma skattelättnader även införs för periodbiljetter i kollektivtrafik.
Enligt beräkningar som gjorts av analysföretaget WSP skulle slopad förmånsbeskattning av periodbiljetter kunna öka resandet i kollektivtrafiken med 5,5 procent. Det skulle i sin tur minska utsläppen av koldioxid med hela 28 000 ton per år. Att bortse från en så uppenbart klimatförbättrande åtgärd i det akuta läge som vårt samhälle befinner sig i, vore direkt oklokt av våra beslutsfattare.
Dagens system med förmånsbilar ger inga incitament till arbetsgivare som vill uppmuntra sin anställda att byta från bil till kollektivtrafik. Medan den anställde som väljer att resa med en miljövänlig bil belönas med nedsatt förmånsvärde finns inget motsvarande för den som väljer bort bilen. Den som väljer att köpa en kollektivtrafikbiljett för att ta sig till jobbet förmånsbeskattas i stället fullt ut. Den ordningen måste ändras.
Vår uppmaning till beslutsfattarna är tydlig: Ta bort förmånsbeskattningen även för periodbiljetter i kollektivtrafiken!"
Kontaktperson: Johan Wadman, vd Svensk Kollektivtrafik