EU:s taxonomiförordning är ett verktyg som väckt förhoppningar om att fler investerare ska få upp ögonen för svenska företag som ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar värld. Men kommissionens förslag till delegerade akter riskerar tvärtom att straffa de företag och länder som under längre tid har tagit täten i utvecklingen. Mot detta måste den svenska regeringen agera kraftfullt, skriver de i artikeln.
För transportnäringen innebär taxonomin exempelvis att företag klassas som hållbara endast om samtliga fordon byts ut mot elfordon senast 2025. Att i förtid byta ut välfungerande och redan klimatsmarta fordon skulle ha påtagligt negativa miljökonsekvenser samtidigt som det rimmar illa med en ekonomiskt hållbar utveckling. Att få fler människor att åka kollektivt kräver stora satsningar på fler avgångar, nya busslinjer och smarta pendlingsalternativ. Då behöver kollektivtrafikens begränsade resurser användas mer effektivt än att kastas efter nya fordon med i sammanhanget marginella klimatnyttor.