Kristoffer Tamsons såg fram emot en nystart av kollektivtrafiken efter pandemin men såg att de kan behövas ett handslag mellan stat, region och bransch för att hjälpas åt att hålla i ekonomin innan resenärerna är tillbaka igen. Han uppmanade lyssnarna att tro på produkten och på kollektivtrafikens betydelse för samhället och uppmanade branschen att rida på förändringen och passa på att satsa på bland annat elektrifiering, automatisering och anropsstyrd trafik.
Johan Wadman, vd Svensk Kollektivtrafik blev utfrågad av Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag och Björn Westerberg, branschchef Tågföretagen och diskuterade kollektivtrafikens ekonomi, hur vi ska säkra resurserna för att möta kommande behov och kollektivtrafikens uppgift i samhället.
Johan betonade hur viktigt det är att branschen har gemensamma budskap till resenärerna och har en god kommunikation med myndigheterna när det nu är dags att öppna upp kollektivtrafiken igen.
Dessutom påminde han om att det är dags att sätta nya branschmål, eftersom fördubblingsmålet har passerat sluttiden. Och det nya målet får gärna vara kopplat till miljömål och grön omstart.