2021-10-20

Gratis jobbparkering minskar kollektivtrafikresandet och ökar klimatutsläppen

Gratis eller subventionerad parkeringsplats vid arbetet ska förmånsbeskattas enligt skattelagstiftningen, men efterlevnaden är dålig och leder till att de kostnadsfria parkeringarna skattesubventioneras med 1,55 miljard varje år, visar en rapport från Svensk Kollektivtrafik.

Rapporten Förmånsbeskattning av förmånsbil, arbetsplatsparkering och kollektivtrafikkort har WSP tagit fram på uppdrag av Svensk Kollektivtrafik.

Att många inte följer lagen i kombination med att Skatteverket inte kontrollerar att reglerna följs och att de som har förmånsbil inte behöver betala förmånsskatt för gratis arbetsplatsparkering leder till att de kostnadsfria parkeringarna skattesubventioneras med 1,55 miljard varje år. 

Skattesubventioneringen ökar antalet bilresor med 3,1 procent och minskar kollektivtrafikresandet med 3,8 procent, vilket i sin tur ökar klimatutsläppen med 154 000 ton per år. Det är den första analysen analyser av hur mycket den dåliga efterlevnaden förmånsbeskattningen av gratis och subventionerad jobbparkering ökar koldioxidutsläppen och minskar kollektivtrafikresandet.

De senaste åren har klimatutsläppen från transportsektorn minskat med 3 procent per år i snitt. För att nå klimatmålet för transportsektorn krävs en minskning med 8 procent varje år fram till 2030. Klimatpolitiska rådet har därför rekommenderat att staten ska sluta subventionera bilägande, bilkörning och parkering på sätt som ökar klimatutsläppen. För parkeringar rekommenderar rådet att efterlevnaden av reglerna för förmånsbeskattning av parkering vid arbetsplatser ska skärpas och att den som har bilförmån ska beskattas separat för förmån av fri parkering.

Regeringen måste höja ambitionsnivån när det gäller subventionerad parkering. Det räcker inte att, som regeringen skrev i den klimatpolitiska handlingsplanen, ge Skatteverket i uppdrag att bedöma hur många som inte betalar skatt för sin gratis eller subventionerade bilparkering.  Regeringen måste ge Skatteverket i uppdrag att skärpa kontrollerna och öka efterlevnaden av reglerna. Dessutom måste fri parkering för privat bruk ska tas bort från bilförmånen och förmånsbeskattas fullt ut. 

Kontaktperson Svensk Kollektivtrafik: Lars Sandberg