2021-10-20

Ledare: Kollektivtrafiken klarar inte miljardförluster på egen hand

Med en resandeminskning på 42 procent under 2020 är kollektivtrafiken ett av de färdmedel som drabbats hårdast under pandemin. Konsekvensen har blivit mycket stora intäktsförluster. Jämfört med 2019 minskade biljettintäkterna med 7,2 miljarder kr 2020. Förluster som under 2021 kommer växa till 7,3 miljarder kr enligt Svensk Kollektivtrafiks och SKR:s senaste prognos.

Resandeminskningen på 42 procent har drabbat hårt. Hittills har de uteblivna biljettintäkterna täckts genom ökad skattefinansiering. Regionerna ökade sitt tillskott med 3,2 miljarder kr och kommunerna med 150 miljoner under 2020, medan staten kompenserade de regionala kollektivtrafikmyndigheterna med 3 miljarder kr. Även i år kommer regioner och kommuner att tvingas skjuta till extra medel för att täcka intäktsbortfallet.

Kollektivtrafiken kommer inte klara av att hantera de ekonomiska underskotten till följd av coronapandemin på egen hand utan att göra stora biljettprishöjningar. Det visar rapporten Kollektivtrafikens ekonomiska återhämtning efter coronapandemin som vi nyligen presenterade på SvD debatt.

Prishöjningar som kommer minska resandet med kollektivtrafiken. Alternativt krävs fortsatt hög skattefinansiering. Regeringens förslag i budgetpropositionen om att kompensera de regionala kollektivtrafikmyndigheterna med 1 miljard kronor under 2022 är långt ifrån tillräckligt. Om regionerna måste fortsätta med hög skattefinansiering så kommer de behöva använda pengar till att finansiera kollektivtrafiken som annars kunde använts i sjukvården.

Ett annat alternativ är att staten ökar kollektivtrafikresandet genom att förändra olika ekonomiska styrmedel. Men, om resandet med kollektivtrafiken ligger kvar på en mycket låg nivå så kan även det vara otillräckligt. Då krävs fortsatt hög skattefinansiering.

Det som återstår om åtgärderna inte genomförs eller inte görs i tillräcklig omfattning är att de regionala kollektivtrafikmyndigheterna måste dra in turer eller lägga ned hela linjer, med minskat kollektivtrafikresande och minskad samhällsnytta som följd.

För att undvika utbudsminskningar och biljettprishöjningar och för att öka, istället för att minska, kollektivtrafikens samhällsnytta har Svensk Kollektivtrafik tagit fram ett Program för omstart av kollektivtrafiken.

Vi blir starkare om vi arbetar tillsammans. Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag och Tågföretagen har därför tagit initiativ till ett nytt projekt för att nystarta kollektivtrafiken efter pandemin. Branschen ska tillsammans ta fram en vision, ett nytt mål och en programförklaring med branschåtgärder och politiska reformer som stärker och utvecklar kollektivtrafiken i Sverige så att målet kan nås. Arbetet knyter an till branschens tidigare arbete i Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik.

I Dagens Samhälle listar Kristoffer Tamsons, ordförande för Svensk Kollektivtrafik, Madeleine Raukas, vice ordförande Tågföretagen, och Tomas Byberg, ordförande Sveriges Bussföretag några förslag till politiska reformer till programförklaringen. Reformer som även finns med i Svensk Kollektivtrafiks egna omstartsprogram.

  • Fortsatt statlig kompensation för biljettintäktsbortfallet för att utbud och tillgänglighet ska kunna behållas och utvecklas.
  • Reformera reseavdraget genom att ersätta dagens avdrag med en avståndsberoende och färdmedelsneutral skattereduktion för arbetsresor.
  • Avskaffa förmånsskatten på månadskort och årskort i kollektivtrafiken så att arbetsgivare kan uppmuntra resor med miljövänlig kollektivtrafik. 
  • Satsa på kollektivtrafikkörfält och signalprioritering för kollektivtrafiken och öronmärk medel i den nationella transportinfrastrukturplanen för detta. Samordna väg- och banarbeten för ökad framkomlighet.

Genom att arbeta tillsammans kan vi öka kollektivtrafikresandet och höja biljettintäkterna och samtidigt minska klimatutsläppen och vidga arbetsmarknadsregionerna. Men då krävs engagemang från regeringen, riksdagens partier och den samlade kollektivtrafikbranschen.

Kontaktperson Svensk Kollektivtrafik: Lars Sandberg