2021-10-20

Opinion: Välkommen höjning av elbusspremien, men nu behövs långsiktighet

Om klimatmålet för transportsektorn ska kunna uppnås måste bensin, diesel och andra fossila drivmedel fasas ut och ersättas av biodrivmedel och förnybar el. Men tillgången till biodrivmedel är begränsad. För att frigöra biodrivmedel till trafikslag som för närvarande av tekniska orsaker är svåra att elektrifiera bör därför de trafikslag som är möjliga att elektrifiera gå över till eldrift så snart som möjligt.

För att minska klimatutsläppen och samtidigt frigöra biodrivmedel till andra trafikslag håller de regionala kollektivtrafikmyndigheterna på att gå över till eldrivna bussar där det är möjligt.

Hösten 2021 går ca 580 helelektriska bussar i trafik. Det innebär att nästan 6 procent av den busstrafik som körs på uppdrag av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna körs med helelektriska bussar och närapå 12 procent av stadsbussarna, vilket kan jämföras med under 2 procent för personbilarna i Sverige.

Svensk Kollektivtrafik välkomnar att regeringen i budgetpropositionen föreslår att elbusspremien tillfälligt ska återställas till 20 procent av inköpskostnaden (dock högst 40 procent av merkostnaden för närmast jämförbara fordon) och att anslaget ska ökas med 1,1 miljard kronor 2022 för att coronarestriktionernas negativa påverkan på de regionala kollektivtrafikmyndigheternas ekonomi inte ska påverka elektrifieringen av bussflottan. Nu behövs en långsiktig politik för att säkra och skynda på elektrifieringen av bussflottan.

Även el- och laddinfrastrukturen för bussar måste byggas ut, liksom kapaciteten i elnätet. Svensk Kollektivtrafik anser därför att det höjda anslaget även ska få användas till investeringarna i elinfrastrukturen, det vill säga till framdragning av elkapacitet (omfattar elserviser, investering och uppförande av nätstationer/transformatorstationer samt entreprenader och markarbeten för kanalisation/kabeldragning fram till laddinfrastrukturen), investeringar i laddutrustning till elbussar, att höjningen av elbusspremien ska permanentas liksom investeringsstödet för laddinfrastrukturen och att el som används i batteribussar ska beskattas på samma sätt som i trådbussar och spårtrafik.   

Kontaktperson Svensk Kollektivtrafik: Lars Sandberg