2021-04-15

Positivt att staten tar regionernas kostnader för nationellt biljettsystem

Staten ska även ta regionernas kostnader för det nationella biljettsystemet, lovar regeringen i vårändringsbudgeten som presenterades den 15 april.

- Svensk Kollektivtrafik har drivit att det nationella biljettsystemet ska införas med helstatlig finansiering eller skjutas på framtiden eftersom coronapandemin medfört enorma negativa effekter på kollektivtrafikens ekonomi. Det är därför positivt att regeringen i vårändringsbudgeten föreslår att staten ska ta regionernas kostnader för systemet, kommenterar Johan Wadman, vd för Svensk Kollektivtrafik.

Med helstatlig finansiering kommer de regionala kollektivtrafikmyndigheterna att undvika investeringskostnader på 100 miljoner kronor. Inklusive Trafikverkets och Transportstyrelsens kostnader beräknas totalkostnaderna till ca 200 miljoner kronor. Den kommunala finansieringsprincipen är tillämplig, därför bör staten enligt regeringen ersätta regionerna för dessa kostnader. Systemet ska införas från den 1 januari 2022 och för att klara tidsplanen måste genomförandet påbörjas sommaren 2021. Regeringen föreslår därför att 30 miljoner kronor avsätts för förberedelser under året.
- Eftersom den kommunala finansieringsprincipen gäller anser vi att staten även ska finansiera driftskostnaderna för systemet, på upp till 27 miljoner kronor per år, och kostnaderna för redan gjorda investeringar, fortsätter Johan Wadman. Flera regionala kollektivtrafikmyndigheter har redan investerat hundratals miljoner i lösningar. Investeringar som nu riskerar att bli bortkastade.

Kontaktperson: Johan Wadman, vd Svensk Kollektivtrafik