I budgetpropositionen skriver regeringen att de kommer fortsätta sitt påverkansarbete inom EU för att biodrivmedel, även efter 2022, ska kunna gynnas framför fossila drivmedel. Detta sker bl.a. inom ramen för den pågående översynen av energi- och miljöstödsriktlinjerna, som innehåller bestämmelser om stöd till biodrivmedel. Regeringen avser dessutom att fortsatt verka för att energiskattedirektivet och andra relevanta delar av EU:s regelverk ska möjliggöra kostnadseffektiv styrning mot minskade utsläpp av växthusgaser. Om regeringen inte lyckas i sitt påverkansarbete kommer kollektivtrafiken drabbas av en kostnadsbomb.
Men det räcker inte med fortsatt påverkansarbete inom EU. Även Utfasningsutredningens förslag om att snarast ta bort skatteundantag för flytande höginblandade biodrivmedel och inkludera drivmedlen i reduktionsplikten måste stoppas. Som Svensk Kollektivtrafik underströk i remissvaret angående utredningen kommer förslaget leda till att kollektivtrafikens kostnader stiger med 760 miljoner kronor per år i ett läge då kollektivtrafiken redan går miljardförluster.
Kontaktperson: Lars Sandberg