Regeringen föreslår att en del av pengarna ska fördelas utifrån hur trafikens platsutbud har förändrats mellan 2019 och 2021, och i remissvaret påpekas att med den modellen missas mycket av det kollektivtrafiken gör för att minska smittspridningen, som kommunikationsinsatser, extra personal och omstyrning av trafik. Till detta kommer att kollektivtrafiken skulle bestraffas för beslut som myndigheterna fattar, t ex Trafikverket som tilldelar tåglägen för landets regional- och pendeltåg och planerade banarbeten som ger trafikreduceringar. Den tillfälliga covid-19-lagen kan dessutom leda till att staten fattar beslut som kraftigt minskar antalet platskilometer genom att exempelvis begränsa den tid som trafiken får bedrivs eller helt stänga ned kollektivtrafiken. Som förslaget är utformat kommer detta att innebära en dubbelbestraffning för verksamheten.
Regeringen föreslår att en del av pengarna ska fördelas utifrån hur trafikens platsutbud har förändrats mellan 2019 och 2021, och i remissvaret påpekas att med den modellen missas mycket av det kollektivtrafiken gör för att minska smittspridningen, som kommunikationsinsatser, extra personal och omstyrning av trafik. Till detta kommer att kollektivtrafiken skulle bestraffas för beslut som myndigheterna fattar, t ex Trafikverket som tilldelar tåglägen för landets regional- och pendeltåg och planerade banarbeten som ger trafikreduceringar. Den tillfälliga covid-19-lagen kan dessutom leda till att staten fattar beslut som kraftigt minskar antalet platskilometer genom att exempelvis begränsa den tid som trafiken får bedrivs eller helt stänga ned kollektivtrafiken. Som förslaget är utformat kommer detta att innebära en dubbelbestraffning för verksamheten.