På SvD Debatt den 23 september pekar en samlad kollektivtrafikbransch, över geografiska och politiska gränser, ut en rad slutsatser som kan dras från en ny rapport från WSP. Rapporten visar att kollektivtrafiken inte kommer att klara av att hantera de ekonomiska underskotten på egen hand utan att göra stora biljettprishöjningar eller utbudsminskningar. Förluster som bara i år kommer uppgå till 7,3 miljarder kronor enligt vår senaste prognos.
Utifrån rapporten går det att dra en viktig slutsats. För att dämpa fallet efter pandemin, undvika utbudsminskningar och biljettprishöjningar och för att öka, i stället för att minska, kollektivtrafikens samhällsnytta måste flera åtgärder till. Svensk Kollektivtrafik har samlat en rad förslag för detta.
Pyddokes och Asplunds replik på våra förslag för kollektivtrafikens återhämtning efter pandemin faller tyvärr platt. Huvudtesen är inte, och har aldrig varit, att staten ska permanenta kompensationen till kollektivtrafiken som Pyddoke och Asplund påstår. Inte heller hävdar vi att ökat statligt stöd är den enda möjliga vägen att täppa till kollektivtrafikens finansiella hål. Trots det riktar Pyddoke och Asplund kritik mot just detta och missar därför helheten.
För att öka kollektivtrafikandelen och höja biljettintäkterna och samtidigt minska klimatsutsläppen med över 380 000 ton per år föreslår vi att reseavdraget ska reformeras till en avståndsberoende och färdmedelsneutral skattereduktion, att förmånsskatten på månadskort och årskort i kollektivtrafiken ska tas bort samt att efterlevnaden av förmånsbeskattning av gratis arbetsplatsparkering ska öka.
I syfte att minska kollektivtrafikens kostnader föreslår vi att momsen på kollektivtrafikbiljetter ska sänkas till noll procent. För att undvika nya kostnadsökningar anser vi att staten ska ta alla kostnader för ERTMS ombordutrustning och att skattebefrielsen av höginblandade biodrivmedel ska behållas. I omstartsprogrammet finns fler förslag som syftar till att minska underskotten och samtidigt minska klimatutsläppen, bryta utanförskapet och vidga arbetsmarknadsregionerna.
Kristoffer Tamsons (M)
trafikregionråd Region Stockholm, ordförande Svensk Kollektivtrafik
Ulrika Frick (MP)
regionråd Västra Götalandsregionen, 1:e vice ordförande Svensk Kollektivtrafik
Tommy Levinsson (S)
regionråd Region Västmanland, 2:e vice ordförande Svensk Kollektivtrafik