Kollektivtrafikens Avtalskommitté, KollA, består av representanter från hela branschen och har som uppgift att utveckla, förvalta och sprida kunskap om de vägledningar och rekommendationer.
Vad har du fokuserat på under ditt första ordförandeår?
- Vi har fortsatt på det arbete som pågick, bland annat att utveckla modellavtalet för buss. Nu pågår arbetet med en värdeskapande vägledning, om hur vi ska samverka mellan parterna i en upphandling, om fördelning av risk och ansvar och vilka ersättningsparametrar vi bör jobba med i avtalen. Samverkan är viktigt för att alla parterna ska bli nöjda.
I våras presenterade vi ett nytt modellavtal som gäller för serviceresor och en vägledning är på väg under hösten. Vi driver också projektet En attraktivare kollektivtrafikbransch, kring personalbristen. Vad kan vi göra tillsammans för att skapa förutsättningar för det inom avtalen? Hur behåller vi personalen? Det är ett väldigt positivt och intressant arbete.
Vi har också tagit fram en rapport om elbussar i trafikavtalen, gällande ekonomi och längre livstider på fordonen. Projektet fortsätter framåt, nu med fokus på social hållbarhet, batterier och busstillverkning.
Vilken nytta har den svenska kollektivtrafiken av KollAs arbete?
- Jag tror att det är väldigt bra att ha denna kommitté, det skapar dialog och ger en gemensam bild och stöd vid upphandlingar. Regionerna har ju så olika resurser för att arbeta med de här frågorna men här skapas en förståelse för att göra ett så bra avtal mellan parterna som möjligt. Förhoppningsvis kan det även minska antalet överprövningar. Jag vill att båda parterna ska känna sig som vinnare.
Hur når vi ut till fler upphandlare och beslutfattare i branschen med KollAs arbete så fler kan nyttja branschens best practice och branschkollegornas erfarenheter?
- Ett viktigt mål är att alla ska känna till vad vi erbjuder och förstå hur de kan använda produkterna. För att nå dit måste vi lägga mer tid på att vara ute och träffar alla parterna och diskutera och prata om nyttan, så det kommer jag att lägga fokus på. Då kan vi öka förståelsen och kompetensen hos både upphandlaren och trafikföretaget. Det ser olika ut i Sverige, och alla kommer aldrig att kunna använda produkterna till 100 procent men alla kan definitivt ha nytta av olika delar.
Kontakt: Mikael Olsson, ordförande KollA.