Det är Svensk Kollektivtrafik och Tyréns som presenterar en jämförande studie där parterna tillsammans studerat data från kvalitets- och attitydundersökningen Kollektivtrafikbarometern. 16 städer har detaljstuderats och olika aspekter på planerat/levererat utbud jämförts med vad medborgarna anger vad gäller resvanor, nöjdhet och attityder kring kollektivtrafik. Med hjälp av korrelationsanalyser har data från 5 miljoner unika avgångar och svar från mer än 25 000 respondenter jämförts.
Genom att samköra så mycket data från så många städer synliggörs mönster som går igen över landet, vilka man kan använda som generella tumregler. Det finns också regionala avvikelser som blir intressanta att titta vidare på framöver.
- Att mäta både nöjdhet och resvanor i en och samma undersökning ger riktigt stora nyttor som våra medlemmar kan ta tillvara för att förstå medborgare och resenärer bättre både om man vill öka resandet, behöver göra prioriteringar och höja nöjdheten, säger Mattias Andersson, ansvarig för Kollektivtrafikbarometern och branschexpert på Svensk Kollektivtrafik.
– Vi har hittat många intressanta resultat genom denna samverkan men det har också väckt nya frågor och funderingar. Det finns många gamla sanningar i branschen som jag tror skulle må bra av att ifrågasättas genom ett datadrivet angreppssätt där både Kollektivtrafikbarometern och Flowmapper utgör utmärkta analyskällor.
-Det här samarbetet är möjligt tack vara att RKM:erna delar sin data och det visar varför det är viktigt att dela data. Ju mer data som finns att analysera desto mer kunskap kan vi utveckla. Med mer kunskap kan vi skapa en attraktivare och mer resurseffektiv kollektivtrafik, säger Eva-Marie Wenehed, produktägare Flowmapper och trafikplanerare.
Studien visar bland annat att:
- Turtätheten är den faktor som främst gör att resenärerna upplever att de har nära till hållplatser och stationer.
- Avgångstider som passar resenärernas behov är starkt knutna mot öppettid och mängden planerad trafik.
- Städer med hög marknadsandel för kollektivtrafiken kännetecknas alla av att det har en lång öppettid, en hög turtäthet och ett kraftfullt erbjudande.
- Orter med låg medelhastighet i peaktid har hög marknadsandel, men detta beror sannolikt på att även biltrafiken går långsamt, dvs kollektivtrafiken är jämfört med alternativa färdmedel inte sämre. Att bussen är någon minut för tidig eller sen verkar inte påverka marknadsandelen. De två senare aspekterna är ändå viktiga att åtgärda då bättre framkomlighet och mindre reglertid innebär att man kan använda fordon och förare mer effektivt för fler turer och därmed skapa bättre turtäthet, öppettider och annat som i sin tur ger ökat resande.
Kontaktperson: Mattias Andersson, Svensk Kollektivtrafik