Samhället i stort och transportsektorn i synnerhet behöver ställa om till både hållbara och transporteffektiva färdsätt och drivmedel, och detta skyndsamt. Finansdepartementets förslagen kommer enligt pm:ets konsekvensanalys att öka utsläppen av fossil koldioxid från transportsektorn även om reduktionsplikten höjs.
Att premiera och göra bilresande billigare försämrar kollektivtrafikens och andra hållbara färdsätts konkurrenskraft, i en tid där det borde vara tvärtom. För att nå miljömålen behövs åtgärder som minskar människors kostnader för resor och samtidigt uppmuntrar till hållbara val, bland annat:
- Ta bort förmånsskatten på månadskort och årskort i kollektivtrafiken.
- Öka investeringarna i banor som ökar kapaciteten för pendel- och regionaltågstrafiken och annan tågtrafik.
- Ersätt reseavdraget med en skattereduktion för arbetsresor som är lika mycket värd oavsett inkomst och oavsett om man pendlar med bil, buss, tåg eller cykel till jobbet.
- Sluta tillämpa fyrstegsprincipen baklänges. Ge Trafikverket en tydlig instruktion om att planera, föreslå, finansiera och genomföra åtgärder som kan påverka efterfrågan på transporter, val av transportsätt och ge effektivare användning av befintlig infrastruktur.