2024-11-05

Studie: Finns det ett samband mellan upplevd kvalitet och leverans?

Vad får man för nya insikter om man jämför resultat kring upplevd kvalitet och levererad kvalitet? Den 7 november presenteras en ny studie som har tittat på nyckeltal från kollektivtrafiken, såsom utbud och förseningar och jämfört den med resenärernas upplevda kvalitet. Studien inkluderar över 25 000 respondenter i 16 svenska städer.

Svensk Kollektivtrafik och Tyréns presenterar en jämförande studie där parterna tillsammans studerat data från Kollektivtrafikbarometern och Flowmapper. 16 städer har detaljstuderats och olika aspekter på planerat/levererat utbud jämförts med vad medborgarna anger vad gäller resvanor, nöjdhet och attityder kring kollektivtrafik. Med hjälp av korrelationsanalyser har data från 5 miljoner unika avgångar och svar från mer än 25 000 respondenter jämförts.

- Sedan tidigare vet vi att en hög upplevd nöjdhet inte alltid är det som ger ökat resande utan att det är olika aspekter på utbud som påverkar resandet positivt. I denna studie tittar vi närmare på vilka faktorer som har störst påverkan på marknadsandelen. Är det öppettiden, turtätheten, närhet till hållplats eller medelhastighet? Eller är det kvalitetsbrister som tex förseningar, kommenterar Mattias Andersson, branschexpert på Svensk Kollektivtrafik.

Studien belyser också vilka faktorer som är mest avgörande för att medborgarna ska uppfatta kollektivtrafiken som användbar och tillgänglig. Från resultaten kan vi se om det exempelvis är närheten till hållplatser och avgångstider som passar resenärernas behov som spelar en central roll i resenärernas uppfattning eller inte.

Resultaten och studien presenteras på Persontrafik, Svenska Mässan i Göteborg torsdag den 7 november kl 11:30 under programpunkten Hur får vi kollektivtrafikresandet att öka?

Kontaktperson: Mattias Andersson.