2024-09-23

Tågförseningar och informationsbrist minskar nöjdheten

Bristande punktlighet är det viktigaste skälet till missnöjda resenärer. En ny rapport från resvane- och attitydundersökningen Kollektivtrafikbarometern visar att endast 41% av resenärerna litar på att de kommer fram i tid när de reser kollektivt, med lägst förtroende bland de som reser sällan och de som reser dagligen.

Trots att 89 procent av kollektivtrafikresenärerna anländer i tid, har andelen försenade ökat över åren. Punktligheten är särskilt låg för fjärrtåg och serviceresor/taxi, som också har flest långa förseningar. Förseningar sker under hela dygnet men är mest påtagliga under peaktid, vilket då drabbar pendlarresenärernas fasta starttider för arbete, skola och möten.

- Förseningar och bristande trafikinformation är branschens akilleshäl. Här återfinns även de lägsta betygen, från både de som är resenärer och de som väljer att inte resa med kollektivtrafiken, säger Mattias Andersson, projektledare för Kollektivtrafikbarometern.

Stress och obehag är vanligast bland de som reser med serviceresor/taxi, medan fjärrtågsresenärer oftare blir irriterade av förseningar. Även kortare förseningar kan leda till allvarliga konsekvenser så som missade anslutningar. Ersättningstrafik som inte fungerar och tidigare erfarenheter bidrar till otrygghet och störningar skapar snabbt missnöje - nöjdheten med information vid trafikstörningar är lägre än vid de planerade störningarna.

- Punktligheten och störningsinformationen måste bli bättre för att öka branschens kvalitet och förtroende. Men det handlar om satsningar på hela kollektivtrafiken, inte bara om åtgärder för fjärrtågen som oftare får fokus bland myndigheter och i samhällsdebatten, säger Mattias Andersson.

Resenärer föredrar att få trafikinformation via bolagets app och informationsskyltar, medan sällanresenärer och servicereseresenärer i större utsträckning vill ha SMS. 66% av de som anlände i tid var nöjda med kollektivtrafiken, men redan 5 minuters försening minskar nöjdheten med 27 procentenheter. Endast 3% av bilisterna uppger att de blir försenade på sina bilresor.

Ta del av rapporten

Kontaktperson: Mattias Andersson