-
Vinterdäckskrav för tunga vägfordon
Näringsdepartementet har föreslagit att tunga vägfordon (till exempel bussar)...
-
Öka underhållet av de regionala banorna
Trafikverkets nedprioritering av medel för underhåll för de s.k. lågtrafikera...
-
Ris och ros till översyn av förordning
EU-kommissionen gör en översyn av tågpassagerarförordningen, Svensk...
-
Förändrad trängselskatt i Stockholm
Svensk Kollektivtrafik ställer sig bakom Sverigeförhandlingens förslag angåen...
-
Mindre statistik ger inte bättre resultat
Svensk Kollektivtrafik har lämnat synpunkter på Trafikanalys förslag om...
-
Kritik mot kameraförslag
Nytt lagförslag om kamerabevakning identifierar branschen som utsatt men gör...
-
Digitalisering underlättar för studentrabatter
Ett digitaliserat informationsflöde underlättar för studenter att bevisa att ...
-
Stärk användarnas ställning i delningstjänsterna
Det är viktigt att de nya delningstjänsterna kompletterar, och inte konkurrer...
-
Cyklar på körbanan ger problem för busstrafiken
Svensk Kollektivtrafik är kritiska till regeringens förslag att tillåta cykel...
-
Förändringar i Transportstyrelsens föreskrifter om avgifter
Det är positivt att Transportstyrelsen för 2018 föreslår sänkta avgifter på...
-
Nya föreskrifter om rapportering av utsläpp
Energimyndighetens nya föreskrifter om rapportering och beräkning av...
-
Försöksverksamhet med självkörande fordon
Utvecklingen av självkörande fordon kommer sannolikt på sikt få mycket stor...
-
Vag granskning hjälper inte medlemmarna
I Konsumentverkets promemoria nämns vilka organisationer som granskats men in...
-
Gör om hela rapporten
Dra tillbaka rapporten och låt regeringen ge direktiv till en ny utredning so...
-
Privat finansiering riskerar ökade kostnader
Svensk Kollektivtrafik säger nej till privat finansiering av investeringar i...
-
Marknadstillträde och kapacitetstilldelning för snabba tåg
Svensk Kollektivtrafik har tagit del av de förslag som Sverigeförhandlingen...
-
Branschen behöver hjälp med ERTMS
Det finns stora brister i processen och finansieringen av införandet av...
-
Bilpooler är bra – men stör inte kollektivtrafiken
Svensk Kollektivtrafik ställer sig positiv till Miljö- och Energidepartemente...
-
Förslag till föreskrifter om avgifter inom Transportstyrelsens verksamhet
Svensk Kollektivtrafiks yttrande till Transportstyrelsen avseende förändringa...
-
Ändrad beräkning av bilförmån
Finansdepartementets förslag att ändra beräkningen av förmånsvärdet så att de...
-
Bonus-malus-system för nya lätta fordon
Svensk Kollektivtrafik är i grunden positiva till införande av ett nytt...
-
Minskning av växthusgas från bensin och dieselbränsle
Regeringens förslag kommer att ge bra effekt på miljön fram till 2020, men...
-
Kraftsamling för framtidens energi
Svensk Kollektivtrafik delar Energikommissionens ståndpunkt om att Sverige...
-
Förändringar i JNB
Svensk Kollektivtrafik har lämnat remissvar kring förändringar i JNB 2018...
-
Remiss på väg mot regressrätt
Svensk Kollektivtrafik har besvarat Justitiedepartementets remiss kring vissa...
-
Så här blir kollektivtrafiken bättre i landsbygden
Utveckla de regionala tågbanorna, gör reseavdraget avståndsberoende och räkna...
-
Fler miljözoner riskerar ökade kostnader
Införandet av två nya miljözoner riskerar att öka kostnaderna för den...
-
Taxi och samåkning
Kostnaderna för de samhällsorganiserade resorna riskerar att öka med 50...
-
Rätt incitament kan minska flygets klimatpåverkan
Flygets, liksom den övriga transportsektorns, ökande klimatpåverkan måste...
-
Internationellt register för säkerhetsrätter
Svensk Kollektivtrafik ställer sig i ett yttrande positiva till Justitiedepar...
-
En funktionshinderspolitik för ett jämlikt och hållbart samhälle
Myndigheten för delaktighet har lämnat ett förslag till ny funktionshinderpol...