Förslaget har fördelar; Det är bra att skyldigheter för stationsförvaltare och infrastrukturförvaltare skärps, att järnvägsföretagen får möjlighet att kräva gottgörelse från tredje part och att en force majeure-paragraf återinförs. Det är även positivt med krav på utbildning kring funktionshinder och att tillsynsmyndigheten får tydligare riktlinjer.
Däremot ser Svensk Kollektivtrafik att det finns ett flertal stora nackdelar med förslaget. Bland annat att synen på funktionsnedsatta är föråldrad, istället för normalisering föreslås permanenta särlösningar. Förslagen blir också svåra och mycket kostnadsdrivande att genomföra i praktiken. Till exempel ska alltid assistans ombord och på station erbjudas även om stationen är obemannad och ombordförsäljning alltid erbjudas till funktionshindrade. Negativt är också att inga färdmedelsövergripande inslag finns med i förslaget, att regional/lokal trafik över nationsgränser fortsatt kommer ha ett regelverk som inte är jämförbart med nationella regler för regional/lokaltrafik och att det ställs alltför detaljerade krav på en årlig rapport till EU för respektive trafikföretag.
Förutom samrådsförfarandet samarbetar Svensk Kollektivtrafik inom UITP kring att påverka förslaget så att konsekvenserna för våra medlemmar blir så bra som möjligt.