2022-03-16

Underlätta klimatsmarta persontransporter – ändra reglerna för B-körkort

Om specialfordon för rullstol ska framföras med klimatsmart eldrift kommer fordonet totalvikt att överstiga 3,5 ton på grund av batteriernas vikt. Nu behöver den svenska regeringen ändra reglerna på samma sätt som andra medlemsstater redan har gjort för att underlätta uppnåendet av Sveriges klimatmål. Det skriver Svensk Kollektivtrafik tillsammans Svenska Taxiförbundet, Trafikförvaltningen Region Stockholm och DHR Stockholmsavdelningen i Aktuell Hållbarhet 16 mars 2022.

I debattartikeln lyfts Transportstyrelsens utredning om förutsättningarna för att B-körkortsbehöriga skulle kunna framföra fordon med en totalvikt överstigande 3,5 ton men med en maxvikt på 4,25 ton, om det är kopplat till alternativa drivmedel såsom eldrift.

Men om fordonet – i linje med Sveriges klimat- och transportpolitiska mål – ska framföras med exempelvis klimatsmart eldrift kommer fordonet totalvikt att överstiga 3,5 ton på grund av batteriernas vikt. 

För att samhällsviktiga resetjänster såsom sjuk- eller färdtjänsttransporter med specialfordon för bland annat rullstol ska kunna fungera även i framtiden måste regeringen införa en nationell undantagsmöjlighet i svensk lagstiftning. Det krävs en möjlighet för personer med B-körkort att köra bilar med högre totalvikt, oavsett om det rör sig om en gods- eller persontransport.

Ta del av debattartikeln i Aktuell Hållbarhet