- Orsaken till den kraftiga ökningen beror på ett tidigare underskott under pandemin då sjukresorna minskade drastiskt. Jämför man med 2019 så innebär det istället en svag ökning från runt 6,9 miljoner resor, säger Mattias Andersson, ansvarig för rapporten.
Statliga Trafikanalys samlar in statistik för färdtjänst och riksfärdtjänst men ingen myndighet samlar in motsvarande om sjukresor. Svensk Kollektivtrafik har därför tagit på sig att samla in uppgifter om sjukresor i Sverige. Till sin hjälp har de ANBARO, Barometern för anropsstyrd trafik, gällande kundnöjdheten. Som komplettering har en enkät sänts till sjukreseansvariga i regionerna som svarat på frågor under februari-mars 2024.
Årets rapport har fokus på bland annat antal resor samt egenavgifter och det går t ex att läsa att:
- Under 2023 gjordes mer än 7,3 miljoner sjukresor till vården, som samhället helt eller delvis finansierade. Det är en ökning på ca 1 miljon resor jämfört med 2022
- 81% av sjukresorna är anordnade av samhället via beställningscentraler och centrala transportörsavtal, vilket håller nere kostnaderna jämfört med att resenärerna gör utlägg och får ersättning för taxikvitton.
- I snitt behöver man åka sjukresor vid åtta vårdbesök för att komma upp till högkostnadsskyddet för sjukresor
- 4 av 10 resor bokas samma dag som avresa. Ökar framförhållningen kan kostnaderna minskas genom förbättrad samplanering av resor och resenärer. Endast 13% av resorna är akuta, resten sker till redan bokade besök i vården.
- 95% av resenärerna som reser anordnad sjukresa kommer fram i tid. Detta bidrar till att 89% av resenärerna är nöjda med sin sjukresa.
Kontaktperson: Mattias Andersson, projektledare Svensk Kollektivtrafik.