Årsrapport: Svenskarna väljer hållbart resande

Kollektivtrafikbarometern Resvanor Publicerad 6 februari 2025

84 procent av svenska folket reste med kollektivtrafiken förra året och 42 procent av våra resor i Sverige sker med hållbara färdsätt som gång, cykel och kollektivtrafik. Det är de högsta siffrorna sedan 2001 när Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern startade mätningarna.

Kollektivtrafikbarometern har i år bytt leverantör och i samband med det har enkäten och metoden till viss del justerats för att öka representativiteten. Åtgärderna gör dels att vi når fler personer som sällan eller aldrig reser kollektivt, dels att vi fångar fler bilresor och det påverkar undersökningsresultaten.

– Vi har även lyckats fånga in fler delresor med cykel och gång, resor som respondenterna annars lätt glömmer bort när de svarar, säger Mattias Andersson, branschexpert på Svensk Kollektivtrafik och ansvarig för Kollektivtrafikbarometern.

Tre av fyra kunder nöjda
I årets rapport går det bland annat att läsa att 84% av svenska folket reste med kollektivtrafiken under 2024 (gäller alla från de som reser sällan till de som reser dagligen). Nästan tre av fyra kunder är nöjda med sin senaste resa med den regionala kollektivtrafikorganisationen, vilket är en liten minskning sedan förra mätningen. Nöjdaste kunderna finns i Västmanland, Norrbotten och Västerbotten.

Kollektivtrafikresenärernas huvudargument för att välja att resa kollektivt är att de inte har bil/körkort, att de slipper parkera och att det är miljövänligt. Bilisternas huvudargument för att inte resa med kollektivtrafiken är att de föredrar bilen, att avgångarna inte passar och att de inte har behov att resa mer.

Många distansarbetar fortfarande
37% av de som arbetar uppger att de distansarbetar minst en dag i veckan. Bland kollektivtrafikens kunder är det främst 2-4 dagar i veckan som de arbetar på distans. Andelen som arbetar alla arbetsdagar på distans är något högre bland de som inte är kunder i kollektivtrafiken. Bland denna grupp återfinns också en större andel som inte kan arbeta på distans.

Minskad marknadsandel
I årets rapport har marknadsandelen av det motoriserade resandet minskat. Marknadsandelen är som högst i regionerna Stockholm, Skåne, Uppsala och Västra Götaland. Bilresandet ökar, men en viss andel av minskningen beror även på justerad mätmetod för att bättre fånga medborgarnas faktiska resvanor.
– Målbilden för branschen är fortsatt att 4 av 10 motoriserade resor ska ske i kollektivtrafiken 2030. Men faktum är att 84% av befolkningen säger sig åka med kollektivtrafiken, så det är inte ett omöjligt mål. Vi vet sedan länge att kollektivtrafiken blir attraktiv för medborgarna när den är relevant, säger Mattias Andersson.

Vad är det som gör att vissa regioner lyckas bättre än andra? Hur kan man få de som reser lite kollektivt att resa lite mer?
– Kollektivtrafikbarometern erbjuder våra medlemmar en möjlighet till jämförelse och erfarenhetsutbyte utifrån gemensamt framtagna fakta. Under året kommer vi att sätta mer fokus i analyserna där det kan finnas potential för framtiden, bland våra ungdomar samt fritidsresor, berättar Mattias Andersson.

Mer statistik ur årsrapporten

  • Resorna inom kollektivtrafiken fördelas mellan buss (54%), tåg (28%), tunnelbana (10%), spårvagn (5%), båt/färja (1%) och flex-/närtrafik (0,5%)
  • Elsparkcykel står fortfarande för en mycket låg andel av resorna, 0,5% mätt över hela landet
  • 65% av de som reser kollektivt använder periodbiljetter och biljettköp sker idag främst via app.

Fakta om Kollektivtrafikbarometern:
Kollektivtrafikbarometern är en landsomfattande resvane- och attitydundersökning för landets regionala kollektivtrafikmyndigheter som samordnas av branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik. Undersökningen används som ett verktyg att följa ett mätbart och objektivt resultat för kundupplevd kvalitet på sin trafik, både lokalt och regionalt. Undersökningen som startade 2001 sker löpande och med mixad metod (webb- och telefonintervjuer). För 2024 besvarades frågorna av över 100 000 slumpmässigt utvalda respondenter.

Mattias Andersson

076-526 90 75 Mattias Andersson

Branschexpert kollektivtrafik och servicesresor

Relaterat