
Kollektivtrafiken skapar ett bättre samhälle
Svensk Kollektivtrafik driver en rad politiska frågor för att öka kollektivtrafikens samhällsnytta och nytta för resenärerna. Vi uppvaktar politiker i riksdag och regering och tjänstepersoner på svenska myndigheter, tar fram rapporter och faktaunderlag och skriver debattartiklar och remissvar. Dessutom deltar vi vid hearings och utfrågningar och medverkar som experter i statliga utredningar.
40 politiska förslag för minskade utsläpp

För att nå målet att minska klimatutsläppen från inrikes transporter med 70 procent till år 2030 krävs framsynta, kraftfulla och konsekventa politiska beslut från riksdag, regering och kommuner. Vi har tagit fram 40 politiska förslag för ökad transporteffektivitet och minskade klimatutsläpp.
Järnvägsfrågor som påverkar hela Sverige

Öka kapaciteten på spåren, minska förseningarna, öka anslaget för underhållet och satsa för framtiden. Läs mer om Svensk Kollektivtrafiks förslag för en bättre järnväg och regional tågtrafik.
Branschmålet 4 av 10

Kollektivtrafiken.se är ett branschgemensamt projekt med mål, vision och konkreta förslag till politiken kring på hur vi kan utveckla kollektivtrafiken. Målet är tydligt: 2030 ska 4 av 10 motoriserade resor vara kollektiva.
Dags att förändra lagarna för serviceresor

Vardagen med serviceresor är väldigt komplicerad och svår för den enskilda resenären att förstå. Lagarna är inte synkroniserade med varandra vare sig utifrån ett resenärs- eller verksamhetsperspektiv. Det vill vi ändra.
Senaste debattartiklar
Senaste rapporter
Senaste remisser
Buss Lagar/regler Publicerad 7 maj 2025
Nya regler för vinterdäck?
Bibehåll nuvarande regler för vinterdäck och lägg istället mer fokus på effektiviserad vinterväghållning, att hastigheter anpassas efter väglag och kontroller av transittrafiken. Det är svaret på förslaget att förlänga vinterdäcksperioden för tunga fordon.
Ekonomi Järnväg/Spårtrafik Politik Publicerad 13 mars 2025
Balansmål kan frigöra 25 miljarder till järnvägen
Det är positivt att ersätta det finanspolitiska överskottsmålet med ett balansmål angående utredningen. Förändringen kommer att frigöra 25 miljarder kronor i reformutrymme, bl a för att minska järnvägens underhållsskuld och öka kapaciteten på spåren.