man och kvinna på väg från taxi

Dags att förändra lagarna för serviceresor

Den svenska demografin ökar trycket på välfärden. I framtiden kommer fler kommer att vilja resa med serviceresor och kanske också fler resor per resenär. Men de olika lagarna har tillkommit vid olika tillfällen och är inte synkroniserade med varandra, vare sig utifrån ett resenärs- eller verksamhetsperspektiv.

Det måste bli lättare att vara resenär

Problemen med lagstiftningen handlar om att en och samma resenär kan helt olika rättigheter och behöva helt olika tillstånd från olika myndigheter. Dessutom måste de enskilde resenären beställa resorna från olika ställen beroende på vilket ärende man har för just den resan. Resan kostar också olika beroende på vilken lagstiftning som styr.

På fråga via kvalitetsundersökningen Anbaro svarar 84% av de som reser med färdtjänst och sjukresor uppger att de inte skulle klara sin vardag utan färdtjänst och sjukresor. Äldre, kvinnor och de som reser ofta svarar detta i större utsträckning. Med nuvarande lagstiftningar riskerar vardagen med serviceresor väldigt komplicerad och är väldigt svårt för den enskilda resenären att förstå. Eftersom resorna styrs av lagar som inte synkroniserats kan en resa mellan A och B hanteras helt olika beroende på vilket ärende man har för just den resan.

Effektivare beläggningsgrad och minskade kostnader

Genom att öka samordningen mellan färdtjänst, skolskjuts, sjukresor och linjelagd kollektivtrafik är det möjligt att använda fordonen mer effektivt genom att öka beläggningsgraden och samtidigt minska kollektivtrafikens kostnader och skapa fler resmöjligheter i gles- och landsbygd. Staten bör därför ändra lagstiftningen för att underlätta och öka samordningen. Redan i dag finns det ganska stora möjligheter att samordna de olika typerna av kollektivtrafik, men det är inte okomplicerat eftersom ansvaret för de olika transportformerna är fördelat på olika huvudmän och de olika transportformerna regleras i flera olika lagstiftningar med olika avgränsningar av skyldigheter och rättigheter.

Dagens system med ett splittrat regelverk och diversifierat huvudmannaskap skapar dessutom administrativa kostnader och försvårar för resenärer, som under en och samma resa kan vara täckta av flera ersättningssystem och regelverk. Samordningen kan till exempel ökas genom att öppna upp så att en skolskjuts med taxi kan ta med såväl skoleleven som den arbetspendlande grannen som åker in till tätorten med färdtjänst varje dag. Härigenom undviks parallella kollektivtrafikresor, samtidigt som beläggningsgraden i fordonen ökar.

Det är inte bara parallella transporter som bör undvikas utan även parallella organisationer. Härigenom kan de administrativa kostnaderna för personal, lokaler och verksamhetsstöd i form av HR, ekonomi och IT-system minska. Enligt tidigare studier bedöms den praktiska besparingspotentialen ligga på 25-30 procent av de totala kostnaderna. Bara en samordning av beställningsfunktioner för länsomfattande sjukresor och färdtjänst beräknades till 20 procent av de totala kostnaderna.

Svensk Kollektivtrafik föreslår:

Bättre samordning

Det kan sänka kostnaderna. ju fler resor som ingår i samma transportsystem, ju större möjligheter att resorna samplaneras desto bättre, kostnaderna per resa minskar och ökar leveransen, samt minskar resursbehoven. Samordning sker ofta genom bokning och planeringssystem som optimera fordonsrörelser och tillgodoser kundernas resbehov utifrån olika hållbarhetsparametrar.

Genom att knyta ihop linjetrafik och serviceresor, kan man skapa kombinerade resor vilket skapar ytterligare effektivare trafik, genom sänkta kostnader, ökade resmöjligheter, minskar antal resurser som behövs för att tillhandahålla resorna och ger ofta snabbare resor för kunderna än om dessa resor skulle skett som rena serviceresor.

Satsa på förare

Prognoser visar att behovet ökar, resorna blir fler men det är kraftig brist på dem som ska utföra resorna. Det behövs en stor utbildnings- och rekrytering-satsning för att säkra behovet av servicereseförare i framtiden, skapa förutsättningar för att fler vill arbeta genom att öka attraktiviteten i branschen och synliggöra servicereseförarens uppdrag, kan man både behålla och rekrytera fler som idag ej lockas till branschen t.ex. kvinnor.

Se över regelverket

Det krångliga och ineffektiva regelverket för både brukare och arrangörer kan göras mycket bättre och kostnadseffektivare. Vi måste agera proaktivt innan branschen står inför en kris som riskerar kraftiga neddragningar mot de som behöver tjänsterna allra mest. För att framtiden ska bli bra behöver vi vara med och forma den tillsammans!

Serviceresorna och lagstiftningen idag

FärdtjänstLag (1997:736) om färdtjänst
SjukresorLag (1991:419) om resekostnadsersättning vid sjukresor
RiksfärdtjänstLag (1997:735) om riksfärdtjänst samt Förordning (1993:1148) om egenavgifter vid resor med riksfärdtjänst.
SkolskjutsSkollag (2010:800)
NärtrafikLag (2010:1065) om kollektivtrafik

                                   

Till detta tillkommer en mängd andra resformer som inte direkt ryms inom lagarna ovan, men som samhället är skyldiga eller behöver lösa för att det skapar en större samhällsnytta och minskade kostnader.

Kontakt

Jonas Johansson

Jonas Johansson

Expert serviceresor och integration av kollektivtrafik

076-125 19 77

Mattias Andersson

Mattias Andersson

Branschexpert kollektivtrafik och servicesresor

076-526 90 75