Tågstation, folk väntar på tåget

9 av 10 tågresor görs med regional tågtrafik

Svensk Kollektivtrafiks medlemmar står för merparten av persontågstrafiken i Sverige och därför engagerar vi oss mycket i frågor som rör järnväg och kollektivtrafik. Vi deltar i en rad grupper och samarbeten för att förbättra och påverka utvecklingen inom järnväg. Svensk Kollektivtrafik är också remissinstans för frågor som rör järnväg.

9/10

Nio av tio tågresor görs med RKM:s regional- och pendeltågstrafik. 640 fordon, 220 miljoner resor/år, ca 730 000 resor varje vardag.

Vi jobbpendlar med järnvägen som aldrig förr

Resandet med pendel- och regionaltågstrafiken har ökat med 125 procent från 2000 till 2023 och 90 procent av alla tågresor i Sverige görs med de regionala kollektivtrafikmyndigheternas tågtrafik.

Regional- och pendeltågstrafiken spelar en avgörande roll för att vidga arbetsmarknadsregioner och bidra till bättre rekryteringsmöjligheter för företagen. Detta ökar företagens produktivitet, höjer människors löner och ökar sysselsättningen. Genom att satsa på tågtrafiken dämpas även trängseln och klimatutsläppen från vägtrafiken.

Regionala tågsystem

I Sverige finns 12 regionala tågsystem som tillsammans trafikerar de samtliga 560 stationerna.

Storregionala tågbolag

Många regionala kollektivtrafikmyndigheter samarbetar om tågtrafiken som täcker flera län och har skapat storregionala tågbolag som de äger tillsammans.

  • Norrtåg (Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland-Härjedalen)
  • Tåg i Bergslagen (Gävleborg, Västmanland, Dalarna och Örebro)
  • Mälardalstrafik (Uppsala, Stockholm, Västmanland, Sörmland, Örebro och Östergötland)
  • Öresundståg (Skåne, Blekinge, Kalmar, Västra Götaland, Halland och Kronoberg)
Rapport järnväg

Ekonomi Järnväg/Spårtrafik Politik Publicerad 23 september 2023

Får regional- och pendeltågen plats på spåren?

Tågresandet har ökat under de senaste decennierna, framförallt resandet med regional- och pendeltågstrafik. Rapporten presenterar olika scenarier för framtiden.

Ladda ned Läs mer

framsida rapport

Järnväg/Spårtrafik Lagar/regler Publicerad 2 juli 2020

Vad är ekonomisk skada? Rapport om regressrättshanteringen

Rapporten lyfter förbättringar och effektiviseringar som behöver göras gällande hanteringen av regressrätt.

Ladda ned Läs mer

Remissvar

Remissvar om spårtrafik

Järnväg/Spårtrafik Publicerad 16 april 2024

Mångdubbla anslaget för järnvägens underhållsskuld

Kapaciteten på spåren måste öka och punktligheten förbättras för att regional- och pendeltågstrafiken ska fortsätta underlätta för arbetspendling. Remissvar om Trafikverkets inriktningsunderlag inför infrastrukturplaneringen.

Ladda ned Läs mer

Järnväg/Spårtrafik Utbildning Publicerad 8 december 2023

Fler yrkesutbildningar behövs i framtiden

Yrkeshögskolan måste kunna erbjuda utbildningar över hela landet framöver. Exempelvis behövs utbildningar inom järnvägsbranschen på fler orter samt fler övningsanläggningar för utbildning.

Ladda ned Läs mer

Järnväg/Spårtrafik Lagar/regler Publicerad 20 oktober 2023

Våra medlemmar ska inte agera gränsvakter

Det är inte rimligt att transportörer ska utföra polisiära uppgifter och att RKM ska stå för kostnaderna och riskera höga sanktionsavgifter. Remiss om ”Tillfälliga förbud att transportera personer utan giltiga identitetshandlingar till Sverige”.

Ladda ned Läs mer

EU Järnväg/Spårtrafik Publicerad 30 september 2023

Lyft RKMs ansvar att utveckla den regionala tågtrafiken

Nuvarande process för kapacitetsfördelning på järnväg är kortsiktig och ineffektiv. Därför behövs regeländringar för stärkt planeringssamverkan. Svar på EU-kommissionens förslag till ny förordning om järnvägens kapacitet.

Ladda ned Läs mer

Kontaktperson