Buss åker på väg i Heby

Dags för upphandling?

Kollektivtrafiken i Sverige är till största delen upphandlad och våra medlemmar ansvarar för att planera och beställa trafiktjänster från olika trafikföretag.

Här samlar vi information, verktyg och dokument som kan vara till nytta för dig som vill veta mer om upphandlingar.

Regionen ansvarig för upphandling av kollektivtrafik

De regionala kollektivtrafikmyndigheterna ansvarar vanligtvis för att upphandla kollektivtrafiktjänster från trafikföretag, antingen genom konkurrensutsättning eller direktupphandling. De fastställer krav och kriterier för tjänsternas kvalitet, tillgänglighet och miljövänlighet. Vad som ska upphandlas regleras i det regionala trafikförsörjningsprogrammet som ska beakta all befintlig kollektivtrafik, såväl upphandlad som kommersiell.

Alla intresserade trafikföretag kan lämna in anbud på den trafik som lämnas ut av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna. Det trafikföretag som vinner kontraktet förbinder sig att under ett visst antal år driva trafiken enligt de förutsättningar och krav som ställts i anbudsunderlaget. Den vanligaste längden på trafikavtalen är mellan åtta till tio år, men både kortare och längre förekommer.

Serviceresor (till exempel sjukresor, färdtjänst, anropsstyrd trafik och skolskjuts) upphandlas på liknande sätt som allmän kollektivtrafik men avtalsperioderna är kortare och det är en annan lagstiftning (LOU) som ligger till grund.

Kontaktperson

Jens Tångefjord

Jens Tångefjord

Branschexpert samverkan och strategi

072-994 22 32