
Kollektivtrafiken och klimatet
Varje person som kliver ur bilen och på bussen eller tåget minskar klimatutsläppen. Inte bara sina egna, utan även hela samhällets. Det är med andra ord en enkel men viktig insats om du vill leva ditt liv mer hållbart.
Redan idag är kollektivtrafiken till största delen fossilfri, men för att bidra till att minska utsläppen ytterligare så behöver kollektivtrafikens marknadsandel öka. Målet är att 2030 ska 4 av 10 motoriserade resor ske med kollektivtrafik.
Fossilfri kollektivtrafik
av kollektivtrafiken med buss körs idag på förnybara drivmedel eller el
Mål 2030: #4av10
av motoriserade resor ska vara kollektiva 2030
Kollektivtrafiken och klimatet
Att välja bort bilen några dagar i veckan gör stor skillnad för miljön. Kollektivtrafiken är i sig ett miljövänligt färdmedel på grund av sin transporteffektivitet och resultatet har blivit ännu bättre genom det systematiska arbetet för att minska utsläppen som de regionala kollektivtrafikmyndigheterna bedriver.
Idag körs 95 procent av kollektivtrafiken med buss på förnybara drivmedel eller el. Regional- och pendeltågstrafiken drivs så gott som helt med förnybar el och spårvagns- och tunnelbanetrafiken körs endast på el. Elektrifieringen går snabbt och antalet elfordon inom kollektivtrafiken ökar, vilket minskar utsläppen ytterligare. Även inom serviceresefordon pågår ett aktivt arbete med förnybara bränslen och elektrifiering.
Att öka kollektivtrafikens marknadsandel ger minskade utsläpp genom både transporteffektivitet och förnybara bränslen och el, varför detta är en mycket viktig klimatåtgärd.
Kollektivtrafiken leder utvecklingen mot en fossilfri transportsektor
Enligt transportsektorns klimatmål ska utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter, utom inrikes luftfart, minska med minst 70 procent senast 2030 jämfört med 2010.
Samtidigt som utbudet av buss- och spårtrafik har ökat under det senaste decenniet har kollektivtrafiken genom fordonssatsningar minskat sina utsläpp av växthusgaser med 75 procent, eller med 660 000 ton, sedan 2010.
All kollektivtrafik står tillsammans för omkring 1,5 procent av växthusgasutsläppen från transporterna i Sverige, samtidigt som 31 procent (2024) av de motoriserade resorna görs med kollektivtrafik. Eftersom kollektivtrafikens utsläpp är så låga minskas klimatutsläppen mest genom att öka kollektivtrafikandelen.
Kollektivtrafiken avgörande för att Sverige ska bli transporteffektivt
För att kunna uppnå transportsektorns klimatmål måste klimatomställningen av transportsektorn vila på tre ben:
- Transporteffektivt samhälle
- Hållbara förnybara drivmedel inklusive elektrifiering samt
- Energieffektiva fordon och fartyg.
Läs 40-punktsprogrammet för kollektivtrafikens bidrag till klimatmålen

Miljö/klimat Politik Publicerad 31 augusti 2023
Kollektivtrafikens bidrag till transportsektorns klimatmål

Exempel
Ett pendeltåg tar 1800 resenärer
Om alla i tåget skulle resa en mil så skulle de tillsammans släppa ut 135 gram koldioxidekvivalenter. Om de istället skulle resa i var sin bensinbil så skulle de öka utsläppen av växthusgaser med 3 ton eller omkring 22 700 gånger mer.

Upphandling
Miljökrav vid upphandling
På Partnersamverkan.se samlar branschen gemensamma dokument, som stöd för alla som arbetar med upphandling av kollektivtrafik i Sverige. Där finns bland annat modellavtal, miljökravsbilaga och funktionskrav för olika fordon, index-rekommendationer och vägledningar.
Aktuellt
Rapporter

Miljö/klimat Politik Publicerad 31 augusti 2023
Kollektivtrafikens bidrag till transportsektorns klimatmål

Miljö/klimat Politik Samhällsnytta Publicerad 3 juli 2018
Kollektivtrafikens bidrag till klimatmålen
Remisser
Buss Drivmedel Miljö/klimat Publicerad 10 februari 2025
Utöka stödet till både laddare och elkapacitet
Förenklingar av regelverket för laddinfrastruktur och ändringar i det statliga stödet är bra Men stödet bör inte bara beviljas för själva laddaren utan även för tillräcklig elkapacitet för att laddaren ska fungera vid depån eller ändhållplats. Remissvaret rörande Naturvårdsverkets regeringsuppdrag om förordningsändringar för laddinfrastruktur.
Miljö/klimat Politik Publicerad 12 november 2024
Uppmuntra kollektivtrafiken istället för bilen
Minska energiförbrukningen och koldioxidutsläppen genom att styra mot hållbara transporter som kollektivtrafik istället för att cementera fossilberoendet. Det är uppmaningen till regeringen i remissvaret rörande pm:et om hållbarhetskriterier.
Drivmedel Miljö/klimat Publicerad 30 september 2024
Regeringens förslag gynnar bilåkandet – det finns bättre lösningar
Finansdepartementets förslag om sänkt skatt på bensin och diesel fortsätter att gynna bilåkandet och fossila bränslen trots ökad reduktionsplikt. Regeringens samlade förslag bidrar varken till minskat transportarbete eller ökad transporteffektivitet, skriver Svensk Kollektivtrafik i sitt remissvar och pekar på andra förslag för att nå miljömålen.
Drivmedel Miljö/klimat Publicerad 16 september 2024
Positiv drivmedelsstrategi men glöm inte våra förslag!
Svensk Kollektivtrafik lämnar ett positivt svar rörande förslaget från utredningen Förnybart i tanken, med vision och etappmål för att göra Sverige mer självförsörjande på flytande biodrivmedel.

Annarella Löfblad
Branschexpert hållbarhet, tillgänglighet, trygghet, säkerhet och beredskap