Attraktivare kollektivtrafikbransch – arbete pågår!

Våren 2025 gick startskottet för det branschgemensamma projektet, där olika arbetsgrupper samlas med syfte att hitta lösningar på hur vi kan attrahera och behålla medarbetare i en bransch som lider av personalbrist.

Branschorganisationerna som står bakom och driver arbetet med Attraktivare Kollektivtrafikbransch är Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag, Tågföretagen, Svenska Taxiförbundet och Skärgårdsredarna.

Målsättningen är att skapa samsyn på både kort och lång sikt, bygga processer och se på möjligheter. Vi strävar tillsammans efter att stärka bilden av branschen som en attraktiv framtidsbransch, där vi gemensamt skapar förutsättningar för trygga och engagerade medarbetare.

Vi står inför möjligheten att möta utmaningar som personalbrist och skapa lösningar för en åldrande förarkår, samtidigt som vi höjer yrkenas attraktivitet och underlättar för medarbetarna att få livspusslet att gå ihop.

Tillsammans bygger vi en långsiktig och hållbar framtid för vår bransch och ett antal arbetsgrupper har kommit igång med spännande dialoger på nationell nivå.

Arbetsgrupper

  1. Avtal
    Utvecklar trafikavtal som stärker branschens attraktivitet och säkrar personalbalansen.
    Fokus: Likvärdiga villkor i upphandlingar, avtalsutformning, incitament och uppföljning som stärker attraktivitet och arbetsmiljö.
  2. Livspusslet
    Fokuserar på schemaläggning, arbetsmiljö och förutsättningar för att få ihop vardagen.
    Fokus: Schemaläggning, flexibilitet, återhämtning och attraktiva depå-/rastlösningar.
  3. Trafikplaneringsprinciper
    Arbetar med förbättrad trafikplanering, fordonsutformning och framkomlighet.
    Fokus: Principer för tidtabell, omlopp och arbetsmiljö – pauser, reglertider, depålösningar.
  4. Infrastruktur & framkomlighet
    Arbetar med framkomlighet i trafiken
    Fokus: Framkomlighet på både väg och bana, robust infrastruktur, fordonsfrågor kopplade till förarmiljö och schemaläggning.
  5. Utbildningsgruppen
    Säkerställer kompetensförsörjning genom gemensamma baskrav och samverkan med utbildningsaktörer.
    Fokus: Utbildningsvägar, YKB, körkortsfrågor, gemensamma baskrav och kvalitet.
  6. Kommunikation & Marknadsföring
    Stärker branschens varumärke och attraktionskraft genom intern och extern kommunikation.
    Fokus: Employer branding och riktade insatser för att attrahera och behålla medarbetare.

Vill du också vara med och hjälpa till att forma framtidens kollektivtrafikbransch? Hör av dig!

Jonas Johansson

Jonas Johansson

Expert serviceresor och integration av kollektivtrafik

076-125 19 77

Mattias Andersson

Mattias Andersson

Branschexpert kollektivtrafik och serviceresor

076-526 90 75