Storsatsning på gemensamma servicereselösningar
Biljetter/taxor Serviceresor Tillgänglighet Publicerad 23 april 2025
En gemensam strategi för standarder och systemutveckling, där en resepersonalapp och fordonsplattform för serviceresor kan komma först på tur. Det kan bli verklighet inom en snar framtid, men vilka vill vara med? Nu pågår processen för att starta upp samarbetet kring Gemensamma Systemutvecklingsbehov, som kan underlätta både för RKM och resenärer.
Jonas Johansson på Svensk Kollektivtrafik har nyligen skickat ut en avsiktsförklaring till alla medlemmar, med syfte att ta reda på vilka som vill vara med i det nya projektet GeSys. Det är en förkortning för Gemensamma Systemutvecklingsbehov och handlar om hur alla kan jobba tillsammans i systemfrågor för anropsstyrda servicetrafik. Intresset var stort när en förstudie presenterades i november men nu gäller det att bestämma sig om att vara med så att arbetet kan komma i gång.
Gemensam strategi och öppen källkod
– Första steget är att ta fram en gemensam strategi för hur utvecklingen av system för särskilda persontransporter och serviceresor ska se ut. Det finns många möjligheter för samordning mellan regionerna och många smarta tjänster som kan kopplas ihop med varandra. Men för att det ska ske på ett effektivt sätt måste alla först enas om standarder, kravställning och metoder. Tanken är att det ska gå att dela med sig av sina tekniska kunskaper och genom att använda öppen källkod, så det går att utveckla egna produkter och samtidigt dra nytta av varandras utveckling och strategi.
Enklare med färdbevis
Därefter är det dags för olika konkreta projekt och några som ligger högt på listan är färdbevishantering och en plattform för fordonsdata.
– Målsättningen med färdbevishanteringen är att kunna ge resenärer en mer enhetlig och enklare upplevelse kring färdbevis i hela landet. Hanteringen skulle kunna bli gemensam för alla resformer, både anropsstyrda och linjelagda, i regional kollektivtrafik och särskilda persontransporter. Vi skulle också få en effektivare verksamhet utan speciallösningar till nytta för både resenärer och verksamhet, berättar Jonas Johansson.
Plattform för fordonsdata
Det andra projektet som planeras, plattformen för serviceresefordon, skapar en tryggare resa för resenären, där rätt fordon, förare, beställning och resenär säkerställs inför en beställd resa. Detta möjliggörs genom regional insamling av fordonsdata, säker identifiering av föraren med hjälp av e-legitimation, digital visering samt verifiering av resenärens biljett.
Viktigt med avsiktsförklaring
– Om vi jobbar mot gemensamma mål kan vi göra det som kollektivtrafiksverige vill och behöver för att ta fram riktigt bra lösningar. Vi vill inte låsa in oss i enskilda dyra tekniklösningar utan kommer överens om standarder och ta rodret över det vi utvecklar, säger Jonas och uppmanar medlemmarna att svara på avsiktsförklaringen som skickats ut till kontakterna inom det pågående projektet Kraftsamling Serviceresor. Senast den 28 april behöver avsiktsförklaringen skrivas på.
– Det finns redan idag ett tydligt stöd inom organisationerna. Vi har ju jobbat aktivt med de här frågorna de senaste åren och detta projekt är ett konkret steg framåt för att kunna genomföra våra medlemmars önskemål. Vi på Svensk Kollektivtrafik tar taktpinnen men för att det ska gå att genomföra krävs nu att medlemmarna aktivt ställer sig bakom. Det är viktigt att vi får med så många som möjligt i avsiktsförklaringen redan i ett tidigt skede eftersom vi behöver veta vilken typ av resurser alla kan bidra med, i form av personal eller ekonomiskt stöd, konstaterar Jonas.
Vill du veta mer? Hör gärna av dig till Jonas Johansson om du undrar något.

076-125 19 77 Jonas Johansson
Expert serviceresor och integration av kollektivtrafik