Kollektivtrafiken är årets smartaste julklapp

Kommunikation Miljö/klimat Politik Samhällsnytta Publicerad 14 november 2025

Årets julklapp, en buss med omslagspapper
Bild: Östgötatrafiken

I år får HUI:s julklappsval konkurrens, då ett stort antal av Svensk Kollektivtrafiks medlemmar marknadsför kollektivtrafiken som en utmanare till ”Årets julklapp”. Runt om i Sverige har de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen gått ihop för att lyfta kollektivtrafiken som ”Årets smartaste julklapp”.

I kampanjen lyfter de fram olika erbjudanden, såsom ge bort en biljett, åk två betala för en eller ge bort ett månadskort, men också fördelarna med att välja kollektivtrafik. Allt under samma symbol och hashtag.
– Det är ett utmärkt initiativ från våra medlemmar, kollektivtrafiken borde alltid vara årets julklapp. Att få flera att välja att resa med kollektivtrafiken är en julklapp både till individen och samhället, säger Johan Wadman, vd för Svensk Kollektivtrafik.

Kampanjen inspireras av HUI Research som utnämner “Årets julklapp” varje år och kollektivtrafiken uppfyller faktiskt samtliga av deras kriterier. Den representerar samtiden eftersom den är hållbar och klimatsmart, den har fått nyväckt intresse genom all utveckling i regionerna med nya smarta biljettlösningar och produkter, vilket får allt fler att se fördelarna med att välja kollektivtrafik. Det finns dessutom volympotential då kollektivtrafiken finns där den behövs som bäst och är till för alla.

– Regering och riksdag kan se kollektivtrafiken som en julklapp för att nå de olika samhällsmålen. Det gäller inte minst för att underlätta för arbetspendling i syfte att stärka jobb och tillväxt, uppnå EU:s och Sveriges klimatmål, öka klimaträttvisan, öka människors livskvalitet och skapa hållbar ekonomisk tillväxt i hela Sverige, säger Johan Wadman.

Kollektivtrafiken bygger, stärker och utvecklar samhället genom att skapa attraktiva städer, krympa bilköerna, dämpa bullret, minska utsläppen av växthusgaser och öka tillväxten. Varje person som kliver ur bilen och på bussen eller tåget minskar klimatutsläppen. Över 95 procent av kollektivtrafiken körs i dag på el eller förnybara drivmedel. Varje ökning av andelen resande med kollektivtrafik minskar därför utsläppen.

– Vi har ett branschmål inom den svenska kollektivtrafiken att 2030 ska 4 av tio motoriserade resor vara kollektiva och med rätt förutsättningar är kollektivtrafiken en av nycklarna till att Sverige ska nå klimatmålen. Men då krävs det en politisk vilja på nationell nivå, över partigränserna, för att det ska bli möjligt. Och det vore verkligen en julklapp till svenska folket, avslutar Johan Wadman.

Johan Wadman

070-762 33 23 Johan Wadman

Vd

Relaterat