Ge RKM ett tydligt ansvar vid kollektivtrafikskydd

Beredskap Lagar/regler Trygghet/säkerhet Publicerad 13 november 2025

Tågstation, folk väntar på tåget

Det är positivt med ett mer systematiskt arbete för att skydda kollektivtrafiken mot allvarliga olagliga handlingar, men lagförslaget glömmer bort de regionala kollektivtrafikmyndigheternas (RKMs) roll, skriver Svensk Kollektivtrafik i sitt remissvar rörande En ny lag om kollektivtrafikskydd.

Den föreslagna lagen är inriktad på skyddsarbete inom kollektivtrafik på väg, järnväg, vatten, spårväg eller med tunnelbana och ska säkerställa ett enhetligt och systematiskt arbete för att skydda kollektivtrafiken mot allvarliga olagliga handlingar. Fokus ligger på utpekade bytespunkter där många människor befinner sig eller som har mycket hög risk för allvarliga olagliga handlingar.

I förslaget har RKM inget särskilt utpekat formellt ansvar för bytespunkterna. I remissvaret lyfts att det är anmärkningsvärt att RKM inte tas upp som en viktig aktör i skyddsarbetet, eftersom det här finns både ansvaret och samlad kunskap om kollektivtrafiksystemet. Enligt lagförslaget kan det bli så att de inte alls är involverade i skydd av resenärer för en bytespunkt där all resenärskontakt samt huvudsaklig spår- och busstrafik planeras, bedrivs och finansieras av RKM.

Att ansvar läggs på fastighetsägare och transportör har många fördelar, men förslaget missar helt att kollektivtrafiken är ett system där resenärer reser med olika färdmedel, olika trafikföretag och passerar många bytespunkter utan att tänka på vem som är ansvarig vid olika punkter. RKM är vanligtvis det som binder samman systemet för resenärer även om resan innefattar många olika aktörer och fastighetsägare.

Annarella Löfblad

072-999 42 35 Annarella Löfblad

Branschexpert hållbarhet, tillgänglighet, trygghet, säkerhet och beredskap