Anbaro, Jönköpings länstrafik

90 procent av resenärerna är nöjda med sina serviceresor

De som reser med färdtjänst- och sjukresor är väldigt nöjda resenärer. 90 procent är nöjda med både beställning och resa och 93 procent är nöjda med förarens bemötande. Men en mindre andel känner sig i stället otrygga i samband med sina resor. Det visar senaste Anbaro, Barometern för anropsstyrd trafik.

Anbaro årsrapport 2023

Nöjdhet senaste resan färdtjänst/sjukresor

90%

Nöjdhet förarens bemötande färdtjänst/sjukresor

92%
Fler nyheter om Anbaro

Nyheter

Se fler Anbaro-rapporter

Aktuella rapporter

Anbaro Resvanor Serviceresor Sjukresor Publicerad 5 april 2024

PM Sjukresor 2023

Under 2023 gjordes mer än 7 miljoner sjukresor till vården i Sverige. 81% av sjukresorna är anordnade av samhället, bland dessa resor är 89% av resenärerna nöjda.

Ladda ned Läs mer

Anbaro 2023

Anbaro Serviceresor Publicerad 10 februari 2024

Anbaro årsrapport 2023

De som reser med färdtjänst- och sjukresor är väldigt nöjda. 90 % är nöjda med resan och 93 % är nöjda med föraren. Men en del känner sig i stället otrygga.

Ladda ned Läs mer

PM sjukresor 2022

Anbaro Serviceresor Sjukresor Publicerad 27 juni 2023

PM Sjukresor 2022

Under 2022 gjordes mer än 6 miljoner sjukresor till vården, som samhället helt eller delvis finansierade. 95% av resenärerna kommer fram i tid.

Ladda ned Läs mer

Framsida Anbaro årsrapport

Anbaro Resvanor Publicerad 10 februari 2023

Anbaro årsrapport 2022

De äldsta resenärerna är allra nöjdast med sina färdtjänstresor och sjukresor och gör de längsta resorna. Den generella nöjdheten är fortsatt hög.

Ladda ned Läs mer

Anbaro – barometern för anropsstyrd trafik

Svensk Kollektivtrafik har arbetat fram en modell för mätning av den anropsstyrda trafiken, dvs färdtjänst, sjukresor och övrig efterfrågestyrd trafik. Det är Barometern för anropsstyrd trafik, Anbaro. Där mäts resenärernas upplevda kvalitet på den senaste färdtjänst- eller sjukresan och är en löpande kvalitetsundersökning som drivs och utvecklas av Svensk Kollektivtrafik tillsammans med dess medlemmar.

Intervjuerna genomförs dagligen året runt per telefon, dagen efter genomförd resa. Totalt täcker undersökningen 95 procent av landets kommuner och 20 av Sveriges 21 län är representerade i undersökningen. Enkäterna besvaras årligen av nära 69 000 respondenter som rest samt drygt 6000 personer som ansökt om tillstånd att få resa.

Hanbaro – kvalitetsmätning av handläggningen

Undersökningen Hanbaro mäter upplevd kvalitet på handläggningsförfarandet för färdtjänst och riksfärdtjänst och täcker 27% av landets kommuner.
Resultaten 2024 visar att nöjdheten med handläggningen och bemötandet minskat samtidigt som handläggningstiderna ökar. Andelen som söker via ombud ökar och ansökningar via telefon minskar. Bland de som sökt färdtjänst under året är andelen större med kognitiva funktionsnedsättningar än bland de som redan har färdtjänst.

55% av de som ansöker är 80 år eller äldre.

77% av de ansökande är nöjda med hela handläggningen, från ansökan till beslut

87% är nöjda med bemötandet vid den senaste kontakten

90% av ansökningarna får helt bifall. 8% får helt avslag på sin ansökan

Mattias Andersson

Mattias Andersson

Branschexpert kollektivtrafik och servicesresor

076-526 90 75