
90 procent av resenärerna är nöjda med sina serviceresor
Andelen resenärer med färdtjänst och sjukresor som är över 80 år har ökat från 42 procent till 54 procent sedan 2014. De är också nöjdare med både resan och bemötandet. Nöjdheten med bemötandet av samtalsmottagaren vid beställning ligger på 94 procent, och 92 procent är nöjda med förarens bemötande. Det framgår av årsrapporten från Anbaro, barometern för anropsstyrd trafik.
Nöjdhet senaste resan färdtjänst/sjukresor
Nöjdhet förarens bemötande färdtjänst/sjukresor
Nyheter
Anbaro – barometern för anropsstyrd trafik
Svensk Kollektivtrafik har arbetat fram en modell för mätning av den anropsstyrda trafiken, dvs färdtjänst, sjukresor och övrig efterfrågestyrd trafik. Det är Barometern för anropsstyrd trafik, Anbaro. Där mäts resenärernas upplevda kvalitet på den senaste färdtjänst- eller sjukresan och är en löpande kvalitetsundersökning som drivs och utvecklas av Svensk Kollektivtrafik tillsammans med dess medlemmar.
Intervjuerna genomförs dagligen året runt per telefon, dagen efter genomförd resa. Totalt täcker undersökningen 95 procent av landets kommuner och 20 av Sveriges 21 län är representerade i undersökningen. Enkäterna besvaras årligen av nära 69 000 respondenter som rest samt drygt 6000 personer som ansökt om tillstånd att få resa.
Hanbaro – kvalitetsmätning av handläggningen
Undersökningen Hanbaro mäter upplevd kvalitet på handläggningsförfarandet för färdtjänst och riksfärdtjänst och täcker 27% av landets kommuner.
Resultaten 2024 visar att nöjdheten med handläggningen och bemötandet minskat samtidigt som handläggningstiderna ökar. Andelen som söker via ombud ökar och ansökningar via telefon minskar. Bland de som sökt färdtjänst under året är andelen större med kognitiva funktionsnedsättningar än bland de som redan har färdtjänst.
55% av de som ansöker är 80 år eller äldre.
77% av de ansökande är nöjda med hela handläggningen, från ansökan till beslut
87% är nöjda med bemötandet vid den senaste kontakten
90% av ansökningarna får helt bifall. 8% får helt avslag på sin ansökan

Mattias Andersson
Branschexpert kollektivtrafik och serviceresor