Anbaro, Jönköpings länstrafik

90 procent av resenärerna är nöjda med sina serviceresor

Andelen resenärer med färdtjänst och sjukresor som är över 80 år har ökat från 42 procent till 54 procent sedan 2014. De är också nöjdare med både resan och bemötandet. Nöjdheten med bemötandet av samtalsmottagaren vid beställning ligger på 94 procent, och 92 procent är nöjda med förarens bemötande. Det framgår av årsrapporten från Anbaro, barometern för anropsstyrd trafik.

Anbaro årsrapport 2024

Nöjdhet senaste resan färdtjänst/sjukresor

90%

Nöjdhet förarens bemötande färdtjänst/sjukresor

92%
Se fler Anbaro-rapporter

Aktuella rapporter

Anbaro Resvanor Serviceresor Sjukresor Publicerad 28 mars 2025

PM Sjukresor 2024

Svensk Kollektivtrafik samlar årligen in uppgifter kring sjukresor. Under 2024 gjordes 7,5 miljoner sjukresor till vården. Det är en svag ökning jämfört med 2023.

Ladda ned Läs mer

Synskadad person med servicehund. Framsida till rapporten Anbaro 2024.

Anbaro Resvanor Serviceresor Publicerad 17 februari 2025

Anbaro årsrapport 2024

Andelen resenärer med färdtjänst och sjukresor som är över 80 år har ökat från 42% till 54% sedan 2014. De är dessutom nöjdare med både resan och bemötandet, visar årsrapporten.

Ladda ned Läs mer

Anbaro Resvanor Serviceresor Sjukresor Publicerad 5 april 2024

PM Sjukresor 2023

Under 2023 gjordes mer än 7 miljoner sjukresor till vården i Sverige. 81% av sjukresorna är anordnade av samhället, bland dessa resor är 89% av resenärerna nöjda.

Ladda ned Läs mer

Anbaro 2023

Anbaro Serviceresor Publicerad 10 februari 2024

Anbaro årsrapport 2023

De som reser med färdtjänst- och sjukresor är väldigt nöjda. 90 % är nöjda med resan och 93 % är nöjda med föraren. Men en del känner sig i stället otrygga.

Ladda ned Läs mer

Anbaro – barometern för anropsstyrd trafik

Svensk Kollektivtrafik har arbetat fram en modell för mätning av den anropsstyrda trafiken, dvs färdtjänst, sjukresor och övrig efterfrågestyrd trafik. Det är Barometern för anropsstyrd trafik, Anbaro. Där mäts resenärernas upplevda kvalitet på den senaste färdtjänst- eller sjukresan och är en löpande kvalitetsundersökning som drivs och utvecklas av Svensk Kollektivtrafik tillsammans med dess medlemmar.

Intervjuerna genomförs dagligen året runt per telefon, dagen efter genomförd resa. Totalt täcker undersökningen 95 procent av landets kommuner och 20 av Sveriges 21 län är representerade i undersökningen. Enkäterna besvaras årligen av nära 69 000 respondenter som rest samt drygt 6000 personer som ansökt om tillstånd att få resa.

Hanbaro – kvalitetsmätning av handläggningen

Undersökningen Hanbaro mäter upplevd kvalitet på handläggningsförfarandet för färdtjänst och riksfärdtjänst och täcker 27% av landets kommuner.
Resultaten 2024 visar att nöjdheten med handläggningen och bemötandet minskat samtidigt som handläggningstiderna ökar. Andelen som söker via ombud ökar och ansökningar via telefon minskar. Bland de som sökt färdtjänst under året är andelen större med kognitiva funktionsnedsättningar än bland de som redan har färdtjänst.

55% av de som ansöker är 80 år eller äldre.

77% av de ansökande är nöjda med hela handläggningen, från ansökan till beslut

87% är nöjda med bemötandet vid den senaste kontakten

90% av ansökningarna får helt bifall. 8% får helt avslag på sin ansökan

Mattias Andersson

Mattias Andersson

Branschexpert kollektivtrafik och serviceresor

076-526 90 75